Welcome to Texas!

How to drive in Texas

Vezetéskultúra az Egyesült Államok második legnagyobb államában

2015. október 25. - vzs05

Ez az első olyan bejegyzésem ahol nem a kiváló (mostanra új nevet viselő) Volvo-ról és annak nyűgjeiről írok. Akkor megvolt a konkrét célközönség mint olajbúvárok (autószerelők), ampervadászok (villanyászok), technikusok, segítségnyújtók etc.
Most viszont valami másról szeretnék írni másoknak is, éspedig a texasi közlekedésről. Talán az egyik legizgalmasabb dolog ebben a (számunkra) új atmoszférában a vezetés, illetve a jogosítványszerzés.
Próbáltam minél többet várni ezzel a bejegyzéssel, hogy annál több tapasztalatom és információm legyen a témával kapcsolatban de most úgy érzem, hogy készen állok.
Szóval, have fun and DRIVE FRIENDLY - THE TEXAS WAY
drive_friendly_26111987.jpg

Szerencsésnek mondhatom magam, mert amikor 17 éves koromban készhez kaptam a pink panther színű plasztikkártyámat, akkor Apukám által már a fejembe volt verve minden közlekedéssel kapcsolatos etikett, buktató és aranyszabály amiket az iskolapadban nem lehet megtanulni. Ezeknek köszönhetően már számos "kezemet az arcomba temetem" effektust kerültem el. Köszi!

Amikor a harmadik nyarunkat töltöttük kint Kanadában (2014-ben), adódott egy olyan szituáció amit nem tudtunk elkerülni és persze nem is akartunk. A munkahelyünkről be kellett kocsikáznunk Ottawába, hogy aktiváljuk a Social Insurance Number-ünket (SIN). Ekkor vezettem először, egyedül a tengerentúlon, amire cseppet sem voltam felkészülve. Pedig napokig szörföltem a neten, hogy minél több infóhoz jussak, de amikor az embernek ott élesben kell helyt állnia az más.
Persze a jogosítvány nem kocsira és országra szól, hiszen hivatalosan három hónapig biztos, hogy Kanadában és az Államokban lehet az EU-s jogsit használni, de azért nem árt kiváltani a nemzetközi jogosítványt, révén, hogy minden csak magyarul van feltüntetve rajta.

Következő évben azaz idén így is tettünk, becakkogtunk az okmányirodába és kiváltottuk a nemzetközi jogosítványt amit helyben ki is állítottak potom 2'300ft-ért. Több szempontból is szar, de jobb mint a semmi. Érdemes észben tartani, hogy az eredeti jogosítványt nem váltja ki, azaz a kettő csak együtt érvényes.

Eltelt két hónap, a kocsiba körülbelül már 2'000 mérföldet beletekertem (nem sok, de a magyarországi évi 12'000km-et biztos, hogy túl fogja lépni). Erre azért már jobban felkészültem. Mivel az Egyesült Államokban minden államnak, saját szabályai, törvényei vannak ezért én kifejezetten a texasi "KRESZ" elé ültem le tanulni. Persze a főbb dolgok megegyeznek országszerte, de azért vannak különbségek főleg az alkohol fogyasztás tekintetében. Nemhiába van az, hogy aki más államból érkezik ide annak három hónapon belül meg kell szereznie a texasi driver license-t. Sajnos mivel nekem még nincsen Social Security Number-em, még nem tudok itteni jogosítványt szerezni (de amikor aktuális lesz írok róla).


• Piros lámpánál engedélyezett a jobbra fordulás, kivéve ha azt tábla nem tiltja. 
Erről már biztosan mindenki hallott. Nagyon jó dolog, az ember pillanatok alatt rászokik, függő lesz. Ha valamilyen ok miatt nem tudok piros lámpánál jobbra fordulni rosszul leszek. Persze ilyenkor elsőbbséget kell adni a kereszteződésbe zöld lámpára érkezőknek. Érdemes tudni, hogy az iskolabuszok pirosnál nem fordulnak jobbra, ezt egy szöveg is jelzi a hátfalon: "this vehicle does not turn on red"

• Nincs jobb kéz szabály egyenrangú utak kereszteződésében illetve van, de még sincs.
Ha ilyen kereszteződésbe érkezünk mindenki megáll és az érkezés sorrendjében halad mindenki tovább (ez a törvény), függetlenül attól, hogy ki merre akar menni. Ha egyszerre érkezik meg több autós a kereszteződésbe akkor érvénybe lép a jobb kéz szabály, de általában ilyenkor egymásnak integetünk, hogy ki menjen előbb. Tényleg mindenki megáll, tényleg mindenki udvarias, érdekes.

• Piros lámpánál engedélyezett a balra fordulás, ha egy egyirányú utcából fordulunk egy másik egyirányú utcába.
Létezik, de még nem voltam ilyen kereszteződésben.

Center lane (azaz chicken lane ahogy a helyiek hívják). 
Ez a speciális sáv a balra kanyarodást könnyíti meg mindkét oldalról. Hasonló függőséget tud okozni mint az előbb említett piros lámpás jobbra fordulás. 
center_lane.pngA lényege annyi, hogy ha balra akarsz fordulni és ez a szembejövő forgalom miatt nem lehetséges azonnal, akkor nem a mögötted jövő forgalmat feltartva várakozol, hanem beállsz ebbe a sávba és ott vársz a szerencsédre. Ráadásul ha még lassítás előtt átsorolsz a mögötted lévőnek nem kell a fékre lépnie.

De miért chicken lane a center lane? 
Biztos ismeritek azt a "játékot" amikor két autó szembe gyorsul egymással aminek az a vége, hogy valaki elrántja a kormányt. (nem úgy mint Vin Diesel és Jason Statham a Halálos iramban 7. részében). Szóval aki hamarabb kitér a szembejövő elől az a Chicken (azaz a "nyuszi"). Mivel ezt a sávot a forgalom mindkét irányából igénybe lehet venni ezért gyakran kerülnek az autók egymással szembe, így imitálva az előbb említett "Who is the chicken?" játékot. Találó.
maxresdefault.jpg

• Iskolazóna és iskolabusz. 
Alapszabály, hogy mindig óvatosan vezessünk iskolazónákban és iskolabuszok közelében. Nem véletlenül vannak kijelölve ezek a zónák, a gyerekek kiszaladhatnak, akaratlanul is szabálytalankodhatnak etc. A zónák elejét és végét táblák jelzik, ahol az előbbinél a tábla egy jelzőlámpával is fel van szerelve. Ha ez a lámpa villog akkor a táblán lévő sebességkorlátozás kerül érvénybe. Meglepő de ezt mindenki betartja, kivétel nélkül.

A másik amire nagyon érdemes odafigyelni az az iskolabusz. Természetesen iskolák környékén látni a legtöbbet, de rendszeresen előfordulnak a kisebb utcákban is ahol reggel felveszik a gyerekeket, majd délután leteszik őket. Ha egy iskolabusz megáll egy utcában és a busz sofőrje kihajtja a STOP táblát, akkor a forgalomnak mindkét irányból meg kell állnia addig amíg a táblát vissza nem hajtja a sofőr.
school_bus.png• Megkülönböztető jelzéssel közlekedő járművek. 
Ha ilyen jármű közeledik felénk természetesen le kell lassítani és ha a lehetőségek adottak akkor félre kell húzódni és MEG KELL ÁLLNI.

• Jelzőlámpák. 
Imádom. Legtöbbször a kereszteződés másik felére akasztják fel, általában döntve. Így még soha nem fordult velem az elő, hogyha egy picit belógok a kereszteződésbe, akkor csak úgy látom a lámpát, hogyha 90 fokban eltöröm a nyakamat.
Érdekes még az is, hogy amikor a lámpa pirosról zöldre vált, a pirossal nem világít egyidejűleg a sárga is, hanem egyből zöldre kapcsol. Fordítva a rendszer azonosan működik (zöld→sárga→piros). Továbbá, ha a jelzőlámpa üzemen kívül van, akkor a piros lámpa villog nem a sárga.
Másik kedvencem a kiegészítő lámpa (számomra) alternatív használata: ha egy lámpával irányított kereszteződésben balra szeretnénk fordulni akkor a rendszer megállítja a keresztben jövő forgalom mellett a szemből jövőt is egy darabig. Ekkor a zöld lámpa mellett felvillan egy külön zöld balra mutató nyíl is. Ez azt jelenti, hogy "gondolkodás nélkül" balra kanyarodhatunk, hiszen a szemből jövő forgalom ilyenkor korlátozva van. Ha a kiegészítő lámpa elalszik, de a zöld lámpa továbbra is ég akkor is lehet balra fordulni, csak akkor már a számolni kell a szembejövő forgalommal.
Hányszor fordult már velem elő az, hogy zöld volt a balra kanyarodók lámpája, de mégsem tudtam befordulni mert mindig jöttek szemből... Ez így itt kizárva. Okos. Kanadában amúgy nem használnak kiegészítő lámpát ilyen esetekben, hanem villogtatják a zöld jelzést aminek a jelentése ugyan az.

left_turn_yield_on_green.png    A tábla az előbb említettre figyelmeztet,
zöld lámpánál a balra fordulóknak
elsőbbséget kell adniuk

•Közlekedés autópályán.
Alapjába véve két típusú autópálya van: freeway és toll road azaz az ingyenes és fizetős. Akárhova utaztunk eddig kocsival még egyszer sem kellett fizetős autópályán mennünk. Érdekes viszont hogyha felszédelgünk valamilyen fizetős útra, (ami nekünk sikerült kétszer is, annak ellenére, hogy korrektül ki van táblázva) akkor a "kapuban" lefotózzák a rendszámot, és kipostázzák az aktuális úthasználati díjat, nem a bírságot. Tehát utazás előtt nem kell a benzinkúton előre kiváltani az autópálya "matricát", hanem úgynevezett pay by mail rendszer van. Persze ha notórius toll road júzerek vagyunk akkor ki tudunk váltani interneten egy matricát amire lehet pénzt tölteni stb.

- Égtájak szerinti tájékozódás: minden autópályán az út neve mellett jelezve van, hogy épp melyik égtáj felé robogunk.
egtajak_1.jpg- Speed limit: állítólag Texasban van a legenyhébb sebesség korlátozás az autópályákon ami 85mph azaz 136km/h

- Több autópálya találkozása: mivel ugye az autópálya és az autóút között az az alapvető különbség, hogy míg az autópályán a kereszteződések szintben el vannak választva addig az autóúton nincsenek. Kegyetlen tud lenni amikor az ember először keveredik bele egy ilyen három vagy akár négy szinten elválasztott kereszteződésbe, ahol legjobb esetben csak egyenesen kell tovább mennie, de rosszabb esetben szédelegnie kell fel-le jobbra-balra, hogy eltalálja a helyes irányt. Ilyenkor sajnos nekem nem sikerül eligazodni a GPS-en mert még a 4.8"-os Galaxy S3-mon is összemosódnak a dolgok.
busy_highway_1.jpg- Kijáratok autópályákon: másik kedvencem. A kijáratok számai nem egyesével követik egymást, hanem mindig az adott mérföldkőhöz van rendelve. Ha például 5 mérföldön belül nincs kijárat akkor a 180-as után a 185-dik jön. Ha egy mérföldön belül több kijárat van akkor a szám mögé az "abc" betűit kezdik rakosgatni: 186a, 186b etc.
Ez szerintem azért jó, mert ha valaki csak egy kijárat számot mond az autópálya mellé akkor ha tudom, hogy a 185-ösön kell kimennem akkor nem kezdem el keresgélni a kijáratot ha tudom, hogy még csak a 100-adik mérföldnél járok.
A másik opció sem feltétlen rossz, de ha mondjuk elhagytam a 28-as kijáratot és tudom, hogy a 29-esen kell kimennem akkor elkezdek ráfeszülni, hogy hol kell kimennem, esetleg elhagytam, holott még csak 5 kilométerre lesz, vagy tényleg elhagytam de csak 10 kilométer után derül ki.

- HOV sávok: High Occupancy Vehicle (azaz magas foglaltságú járművek). Nem kevés autópályán, belvárosi úton lehet ilyennel találkozni. Tulajdonképpen ez egy továbbfejlesztett buszsáv. Ha egy ilyen tábla van felakasztva a sáv fölé/mellé, akkor a buszokon kívül még olyan járművekkel lehet itt közlekedni amikben kettő vagy több ember ül. Általában csak a csúcsforgalomban engedélyezett, de a pontos utasítást mindig feltüntetik a táblán. Mint Magyarországon is, itt is ellenőrzik ezeket a sávokat, ezért nem is érdemes trükközni.

hov_sav.png    Buszok és olyan járművek
használhatják ezt a sávot amiben kettő vagy több ember ül.
Ebben az esetben reggel 6-tól
reggel 9-ig hétfőtől péntekig.
Ezen időtartamokon kívül normál
sávként üzemel

- Előzés autópályán: Elvileg a belső sávot itt is csak előzésre lehetne használni, de boldog-boldogtalan ásítozik és vakarózik ebben a sávban, rendkívül idegesítő tud lenni amikor emiatt kell kikapcsolnom a tempomatot, és jobbról kell előznöm. Az ilyen emberek körülbelül 2 perc 15 másodpercet tudnának a német autobahn-on eltölteni mielőtt lelőnék őket. JOBBRA TARTS HE'!

•Főbb táblák és jelzések
Ide aztán rengeteg mindent lehetne írni, de igyekszem csak a leglényegesebbeket kiemelni. A legszembetűnőbb, hogy a legtöbb utasítást, kiírják nem pedig piktogrammal próbálják elmagyarázni.
A tiltó táblák piros, a figyelmeztetésre szolgálók sárga, a munkálatokat, ideiglenes forgalmi rendszert narancssárga, a szabályzást pedig fehér háttérszínű táblák jelzik fekete szöveggel.

speed_limit.png    Talán az egyik legismertebb
tábla, amely az 
aktuális sebességkorlátozást
mutatja mérföld/órában
jobbra_tarts.png A lassabb forgalom tartson 
jobbra.
Ahogy említettem nem képesek
ezt az emberek betartani.
Úgy látszik ez globális probléma
one_way.png Egy irányú utca.
No comment, mindenki tudja
school_zone.png Iskola zóna. Amikor villog, a
sebességkorlátozás 20mph
road_work_ahead.png Útépítés "következik"
do_not_block.png Ne torlaszoljuk el a kereszteződést
Nincs is kellemetlenebb érzés annál
amikor beragadunk egy kereszteződésbe
és akadályozzuk a kereszt irányú forgalmat. 
Kiegészítésként a tábla alatt sokszor
leolvashatjuk a bírság mértékét.
photo.png Ilyen tábla hívja fel a figyelmet arra,
hogy a kereszteződésben egy előre telepített
kamera fotót készít a piros lámpán
áthajtókról.

 
• Tapasztalatok etikett terén
Ezek azok a dolgok amiket nem lehet megtanulni itt sem, meg kell tapasztalni, oda kell figyelni rájuk. Talán ezekre a dolgokra fókuszáltam a legjobban az első pár száz mérföld során. Nem akar kilógni az ember a sorból, nem akar hülyének, turistának tűnni mások mellett.

- Gyalogosvédelem: Itt kifejezetten odafigyelnek a gyalogosokra, mindig átengedik őket, mindig elsőbbséget adnak, nem dudálnak, nem anyáznak, nem túráztatják a motort idegből. Az elején kicsit furcsa is volt amikor a szálloda környékén szédelegtem és minden átkelőhely előtt lelassítottak a kocsik, és udvariasan átengedtek. Lassan kezdek úgy közlekedni, hogy szét sem nézek az átkelőhelyek előtt. Ha Magyarországon leszek tuti, hogy két percen belül el fognak gázolni.

- Lemondás az elsőbbségről: Ha be kell valahova sorolni, vagy sávot kell váltani általában mindig, szinte kivétel nélkül beengednek. Megköszönni ugyan szinte senki nem szokta, csak a tudat marad, hogy én beengedtem és engem is be fognak engedni. Apropó köszönöm: az otthoni vészvillogót bekapcsolom 2-3 másodpercig rendszer itt nincsen, ellentétben a kezemet felemelem és megköszönöm rendszer él.

- Mi a legrosszabb eset, rá kell lépni a fékre egy kicsit? Az előbb említett udvariasságot szinte mindenki vakon elvárja, ha nekem van elsőbbségem az autópályán, akkor is simán átsorol elém egy olyan autó aminek amúgy elsőbbséget kellene adnia. Nem vagyok nagy híve ennek, de kezdem megszokni és nem magyar fejjel nézni a dolgot. De tényleg mi a legrosszabb eset, kicsit rá kell lépni a fékre?

- Ne dudálj, ne villogj, küzdj! Érdekes módon ha valaki szabálytalankodik általában nem dudálják le, nem villognak rá, egyszerűen csak túlteszik magukat rajta, kikerülik, nem foglalkoznak velük. Amióta itt vagyunk egyszer használtam a dudát, azt is csak amiatt, mert egy enyhén lejtős helyen álltunk meg piros lámpánál és az előttem várakozó mindenáron rám akart gurulni. Szerintem akkor vezetett először kézi váltós autót, nem kellett volna...

• További érdekességek

- Don't text and drive: 2015 január 1-jétől törvénytelen vezetés közben a telefont, GPS-t etc. buzerálni. Ez a gyakorlatban nem nagyon valósul meg. Rengetegen pötyögnek piros lámpánál, ami annyira nem is veszélyes, maximum bealszanak a zöld lámpára, de amikor vezetés közben azt látni, hogy nem az utat figyeli, hanem nyomkodja a szarját, eléggé veszélyes tud lenni. Múltkor egy kb. 60 éves néni úgy vezetett az utcánkban, hogy közben tabletről olvasott, wtf?
Ezek után a telefonálás nem is annyira veszélyes, végül is az ember tekintete az úton marad, maximum lélekben jár máshol ha például megtudja az asszonytól, hogy káposztás cvekedli lesz vacsorára.
file741300053067-1024x800.jpg- Kürtre kötött riasztók: Ezzel még Magyarországon szembesültem először amikor amerikai piacra szánt VW-eket szereltem. Amikor a távirányítóval kinyitod vagy becsukod az ajtókat a kocsi nem egy másik dallamot használ a visszajelzésre, hanem körülbelül egy másodpercig megszólaltatja azt a dudát amit közlekedés közben is használunk ha valamire figyelmeztetni akarjuk a környezetünket.
Elég zavaró tud ez lenni amikor autózol és a közeledben épp autót nyitogatnak és csukogatnak.
Nem egy jó megoldás, de a francia autógyártók által szeretetten alkalmazott visszajelzés sem épp a legjobb dolog, mikor a kocsi úgy nyugtázik, hogy körülbelül 1mp alatt 10szer ki és bekapcsolja az elakadásjelzőt. Csodálkozok, hogy ettől még senki nem kapott epilepsziás rohamot.

- Vasúti átjáró előtt megálló buszok: Erre akkor lettem figyelmes amikor buszon utaztam. Minden tömegközlekedési busz nullára megáll minden vasúti átjáró előtt függetlenül a lámpa és a sorompó állapotától.
Érdemes észben tartani mert kellemetlen tud lenni amikor 60mph-ás korlátozás van és az előttünk lévő busz épp nullára le akar fékezni amikor nem is piros a lámpa vagy épp nincs is lámpa.

- Gyorshajtás, rendőri igazoltatás: Ha túllépjük az aktuális sebességkorlátozást és ezt egy szemfüles rendőr észreveszi, akkor nem utólag postán kapunk egy szép sárga csekket, hanem utánunk jön, félreállít és megbüntet, így legalább nem kell napokig gyomorgörcsben állni, hogy most lekaptak-e minket vagy nem.
Rendőr nem állíthat meg ok nélkül (törvénytelen), ha mégis megtette jogodban áll megkérdezni, hogy miért tette, és neki kötelező válaszolnia, ha nem válaszol tudjátok: minden amit mond felhasználható ellene a bíróságon. Ezt nem tudom, hogy gyakorlatban, hogy működik de biztos, hogy ezt a kérdést nem feszegetném a rend éber őrével szemben...

Az itt leírt tapasztalatok, szabályok, törvények Texasra biztos, hogy érvényesek azt, hogy más államokban, hogy vezetnek és, hogy milyen eltérések vannak még magam sem tudom.

Összességében jobban szeretek itt vezetni mint otthon. Ha valaki kiutazik ide akár csak turistaként is, szerintem nem árt pár órát szánni az adott államban lévő közlekedési szabályokra (főleg ha autót szeretne bérelni), de ez talán igaz más országokra is.

Levezetésképpen egy videó ami szerintem kiválóan demonstrálja a magyarországi átlag autóst:

Varga Zsolt,
autótechnikus
Austin, Texas

Kontakt:
E-mail: vargazsolt005@gmail.com
Facebook: facebook.com/vzs05

2015.10.24.

A bejegyzés trackback címe:

https://thelonestarstate.blog.hu/api/trackback/id/tr888016185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása