Welcome to Texas!

Négy hengerezik a Volvo

Nem, ez nem egy üzemszerű állapot...

2015. október 20. - vzs05

Pár napja írtam egy bejegyzést a néha nem induló Volvómról: "Szívás egy Svéd remekművel". Ezúton is köszönöm mindenkinek a segítséget, hihetetlen, hogy mennyi ember felvette velem a kapcsolatot, ismeretlenek, ismerősök, szerelők, ráérősök, és olyanok is akiknek minden percük szent.
Sajnos még megoldást nem sikerült találni a problémára, de folyamatosan update-elem bejegyzést.

Szóval tegnap délután beültem a kocsiba, hogy felvegyem az asszonyt a munkahelyén. Mivel odafele nem volt nagy forgalom, és az út jelentős része autópálya, gondoltam, hogy arcoskodok egy kicsit, persze szigorúan a 65mph speedlimit alatt, nem kellett volna...
villogo_check_engine_5.gif

*Update (2015.10.23.): Megérkezett az új gyújtótrafó, és a diagnosztikai interfészem. Kicseréltem a hibás trafót, majd csekkoltam a hibakódokat. Természetesen tele volt dobálva a motorvezérlő hibatárolója égéskimaradásokkal, amiket gyorsan ki is töröltem. Eddig mindenki boldog (leginkább én), a hibás henger életre kelt, a kocsi ismét használatra kész.

Mivel még nem volt soha automata váltós autóm ezért előszeretettel használom ki a kocsi kick-down funkcióját, azaz padlógáz (vagy ahogy itt mondják: pedal to the metal) és némi késlekedés után visszavált a váltó, majd elszabadul a pokol (illetve elszabadulna ha nem lenne másodpercekben mérhető turbólyuk). De azért ha a feltételek teljesülnek, kellemesen bele tud a bőrösbe passzírozni.


Szóval a tegnapi úton a várt hatást egy váratlan esemény váltotta fel. A kocsi nem gyorsult eléggé, beremegett a kormány, kaszni, durrogott, benzinszag lett, elkezdett villogni a már amúgy is világító CHECK ENGINE lámpa.
Megjelentek a szemem előtt a dollárjelek és az autó nélkül töltött kiváló texasi napok (amikor a 15 perces kocsiutat egy 3 órás(!) buszozással lehet megtenni).

Hazaértünk, bevágtam egy helyi munkássört (Lone Starra keresztelt dobozos sör, tudjátok, ebből hajtogatott Matthew McConaughey emberkéket a True Detective című HBO-s sorozatban, aki nem látta azonnal pótolja) és elkezdtem közben gondolkodni.

lonestar.png

Tudom szerint a villogó CHECK ENGINE lámpa két okból lehetséges. Első körben immobiliser hiba (na már megint itt vagyunk), másodsorban égéskimaradás (égéskimaradások pontosabban) amit gyakran kevernek a diagnosztikai gépek a gyújtáskimaradással (általában fordítási hiba miatt), a kettő nem ugyan az. Az én hibám inkább az utóbbival van összefüggésben.
Mitől lesz égéskimaradás? De lehet, úgy kéne kérdeznem, hogy mi kell az égéshez (nem robbanás) a hengerben, és ha ezek közül valamelyik nem teljesül valamilyen okból, meg is van az említett hibánk. Tehát, kompresszió (kompót :) ), tüzelőanyag (benzin), gyújtóív és e három tényező tökéletes időbeni összhangja.

Első körben ki kell derítenem, hogy melyik hengerben van égéskimaradás diagnosztikai készülék nélkül (mert nincs még). Mivel ilyen régi szarom van, ahol még hengerenkénti szívócsatorna befecskendezés van és az injektorokat még kézzel meg lehet fogni, csereberélni és egyesével lehúzni a csatiját. Szerencsére a gyújtás oldalon is egyszerű a helyzet, henger szelektív rendszerű trafók vannak (ceruzatrafó), azaz minden hengernek külön tekercsei vannak, külön csatlakozókkal (haha). Szóval mindenféle különösebb trükk nélkül meg tudom szakítani az egyes hengerek működését, mind gyújtás és befecskendezés oldalról, járó motornál.

Sokat nem kellett szarakodnom, beindítottam a motort, az első hengerről lehúztam a gyújtótrafót és nem történt semmi változás, biztos süket vagyok, lehúzom a másodikról, egyből más lett a hangja, visszadugom majd a következőről lehúzom és így tovább.
Utólag belegondolva ésszerűbb lett volna a befecskendező szelepeket lehúzni, akkor legalább nem nyomja tele takonnyal a katalizátort (már ha még van benne) ami által ugye sérülhet, arról nem is beszélve, hogy kigyulladhat. De mentségemre szóljon, hogy elvileg a vezérlő lekapcsolja a befecskendezést abban a hengerben amelyikben égéskimaradást érzékelt, pont az előbb említett okok miatt.

Jó, megvan az offline üzemmódban működő henger. Most már csak annyi a dolgom, hogy megmondjam, hogy mi nem teljesül a négy említett tétel közül. Megint szerencsém volt, amikor megcseréltem az egyes és a kettes henger trafóját, mert így a hiba átkerült a másik hengerbe. Biztonság kedvéért beleraktam a hibás trafót a hármas hengerbe is, a hiba ismét átkerült. Természetesen ez a diagnosztikai eljárás az injektorokkal, és a gyújtógyertyákkal is eljátszható.

Itt van a videó: a hibás (hármas) hengernél nincsen változás amikor megszüntetem a gyújtást


Gyorsan meg is rendeltem az új gyújtótrafót a usautoparts webshopból, elvileg szerdán meg is érkezik az ebay-ről rendelt Volvo Vida Dice diagnosztikai interfésszel együtt. A rendelés menetéről, illetve a texasi autóalkatrész ellátásról, boltokról, nevetségesen túlárazott körtékről (izzószálas lámpa) később írok egy bejegyzést.


Varga Zsolt,
autótechnikus
Austin, Texas

Kontakt:
E-mail: vargazsolt005@gmail.com
Facebook: facebook.com/vzs05

2015.10.19.

A bejegyzés trackback címe:

https://thelonestarstate.blog.hu/api/trackback/id/tr597991591

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása