Welcome to Texas!

Szívás egy Svéd remekművel

Nem, nem az Ikeás bútorral

2015. október 18. - vzs05



Két hónappal ezelőtt sikerült vennünk egy 2001-es évjáratú Volvo C70-et. Vásárlásnál a leglényegesebb dolgokat sikerült megnéznem, egy-két apróságtól eltekintve (kormánymű porvédő egyik oldalt leszakadt, stabilizátor pálca lóg, két első gátló kuka stb.) nem tudtam nemet mondani az autóra, persze nagyon kellett már egy szekér, mert két nap után már nem bírtunk élni kocsi nélkül a feleségemmel (új ország, város, emberek, hatalmas távolságok, tömegközlekedés nulla).
Másnap reggel kezdődött a szívás: az autó nem indult. És innentől indult a "kaland" aminek a mélypontja november 13.ára esett.
Töltöttünk órákat benzinkúton tankolás után, Walmart parkolóban, parkolóházakban, szimplán a házunk előtt ezzel a problémával. Pozitívuma is van a dolognak, de azt majd talán később, egy másik bejegyzésben.
img_1137.JPG

*Update (2015.10.18.): Vezérműtengely érzékelő ellenőrizve. Elvileg ez sem lehetne hiba, hiszen-e jel nélkül is be kéne indulnia csak nehezebben, és persze miután már jár a motor, nem szükséges ennek a jelnek a megléte. Ugye, ha nincsen vez. tengely (valakinek csak: vez. tengöly) jel akkor a vezérlő nem tudja, hogy éppen melyik hengerbe kell fecskendeznie, de próbálkozik azaz lehet, hogy valamelyik hengerbe pont a kipufogó ütembe tolja a taknyot, de legalább próbálkozik. Ez sem lehet, hiszen nekem a befecskendező szelepek nem nyitnak at all.
De azért lehúztam a csatiját, valamikor pöccre indult, valamikor bedurrogott, de beindult.

*Update2 (2015.10.19.): Sokan írtátok a főtengely jeladót. Én ezt az okot kizártam mert már korábban írtam, hogy csak indítási problémája van a kocsinak. Ha nincsen főtengely jel valóban (biztonsági okok miatt) leáll a motor, vagy be sem indul. Nekem nem áll le menet közben.
Arról nem is beszélve, hogy a főtengely jel hiányával a vezérlő a tápszivattyút kapcsolja ki. 
Az ok a következő: ha balesetet szenvedünk a kocsival, ami kigyullad és megsérül egy üzemanyag vezeték, akkor az ájult sofőrnek ne kelljen már levennie a gyújtást a kocsiról, hogy a szivattyú épp ne pumpálja a benzint a tankból a már amúgy is égő motortérbe.

A témához erősen kapcsolódik Novoth Tibor (oszcilloszkóp mágus) közlekedésgépészeti technikus története egy főtengely érzékelő hibás Hyundai-al: "Amitől a szerelők falra másznak"

Amúgy egyszer sikerült rádugni valami gagyi OBD olvasót a kocsira, és amikor nem indult, a vezérlő látta a motor fordulatszámát.


Szakmai szemmel nézve a problémát:

Az autó teljesen véletlen szerűen (ha úgy tetszik: rapszodikusan) néha nem indul be. Független a motor hőmérsékletétől, napszaktól, üzemanyag szinttől, páros-páratlan naptári naptól, napos vagy éppen borús időtől. Mégis, hogy nem indul be? Gyújtásra téve megjelennek a műszerfalon a visszajelző lámpák, mint CHECK ENGINE, SRS, PARKING BREAK etc. (ez amerika, nem ismerik a piktogramokat), és amint az üzemanyag szintjelző megáll az aktuális értéken (diesel autóm volt, muszáj az izzítási időt valami mással pótolnom), indítózok és beindul egy másodpercre, majd azonnal leáll.
A következő indításra általában beindul, DE van, hogy az előbb említett szituációt kell átélnünk, azaz órákon keresztül, próbálgatni indítani pár perces ráhagyásokkal. Ilyenkor már nem úgy nem indul, hogy egy másodperc után magától leáll, hanem csak forgat az indítómotor lelkesen, de nem indul. És egy példától eltekintve mindig beindult a kocsi az akkumulátor lerogyása előtt. DE ha egyszer beindul csak akkor áll le, ha elfordítom a kulcsot. (így kizárnám a motorfordulatszám jeladó, üzemanyag szivattyú hibáját)

Sajnos eléggé korlátozottak a diagnosztikai lehetőségeim csak egy multiméterem (innen is köszönöm az asszonynak, hogy rábeszélt, hogy hozzam el) és egy alap szerszámos dobozom van.
Voltak olyan napok mint a mai, hogy elhatároztam, hogy "leülök" és megtalálom, hogy mi szopat hetek óta és kijavítom, ha már az itteni Volvo márkaszerviznek ez egy hét alatt nem sikerült (és persze nem több időt kértek, hanem egyszerűen nem tudják, és inkább nem foglalkoznak vele).

Szóval amikor produkálta a hibát az alábbiakat sikerült leellenőriznem:
- féktisztítóval próbálkoztam, (mivel turbós, jó helyre) de csak addig dadogott amíg fújtam és persze nem indult be → üzemanyag ellátási probléma
- gyújtás ráadását követően 2-3 másodpercig az üzemanyag szivattyú búg, majd leáll, indítózásnál ismét bekapcsol, a rákapcsolt feszültség közel azonos a fedélzeti fezültséggel
- gyújtáson a közös elosztócső végén lévő nyomásmérő ponton ha benyomom a szelepet, közel 2.5-3 baron spriccel a takony, gyújtás le-fel és visszatornázza az elpacsált benzint
- gyújtáson mind az öt befecskendező szelep egyik lábán (pontosan az 1-es) fedélzeti feszültséget mértem
- kiszedtem az injektorokat, és indítózás alatt semmi nem jött ki belőle nem csoda, hogy nem indul be.
⇒Oszcilloszkóp nélkül is megállapítható, hogy a motorvezérlő nem kapcsol testet az injektoroknak vagy téves vagy hiányos bemeneti információ(k) hiányában vagy egyszerűen a vezérlő hibásodott meg.
A vezeték hibát az injektorok és a motorvezérlő között kizárnám, lehetetlen, hogy egyszerre öt vezeték szakadjon el csak indítózás alatt. Továbbá a vezetéket a motorvezérlő és az akkumulátor negatív vagy karosszéria test között is kizárnám, nem létezik, hogy csak indítózás alatt lenne szakadás.

Lehúzott légtömegmérő, illetve turbónyomás jeladó sem vált be.

Mi lehet? Hibakódokat lekérdezték a Volvósok, katalizátor utáni (monitorszonda) hiba van a vezérlőben, de attól eltekintve, hogy a baglyok potyognak le a fáról mögöttem, még nem indokolja ezt a hibajelenséget.

Immobilizerre gyanakodtam egy ideig, de őszintén szólva nem hiszem, hogy ilyen idióta módon próbálná meggátolni a kocsi beindulását a vezérlő. (általában vagy nem is engedi forgatni az indítómotort a vezérlő vagy engedi beindulni pár másodpercre, majd leállítja)
De biztos ami biztos alapon hibát produkáló állapotban leellenőriztem:
- az immo vezérlő test és tápellátását
- az immo vezérlő és az antenna gyűrű közötti kapcsolatot, szakadás, ellenállás, zárlat
- és a motorvezérlő illetve az immo vezérlő közötti kommunikációs szálat (hogy ez miért nem CAN-BUSon fut érdekes) szakadásra, ellenállásra, és zárlatra

immo2.png
Mivel ismét vakvágányra kerültem, tovább böngésztem a kapcsolási rajzot, és rádöbbentem arra, hogy valami úton módon a véletlenszerű hibából valahogy ki kell kizárni a véletlen tényezőt, és ha az megvan akkor közelebb kerülök a megoldáshoz. Így tettem ma.

Amikor a kocsi nem produkálta a baszok beindulni hibáját:
Észrevettem a kapcsolási rajzon, hogy az 50-es (indítózás jel) pont az indítómotor reléjéről át van vezetve direktbe a motorvezérlő egyik lábára.
Kicsit értetlenül álltam a dolog előtt, hogy ezt márpedig miért kell tudnia a vezérlőnek? Ha a gyújtás jelet a vezérlő tudja, hiszen gyújtásra kapcsol be, az indításra meg tud következtetni a motorfordulatszám jelről (ami indítózásnál kisebb mint az alapjárat).
Sebaj, ellenőrizzük le ezt az egy vezetéket:

gyujtaskapcsolo1.png

A kapcsolási rajzon kékkel jeleztem a három elem kapcsolatát, ezek üzemszerűen mindig egy potenciálon vannak (ami indítózásnál közel 12V), de engem inkább a relé és a motorvezérlő közötti rész érdekelt, mert ha a gyújtáskapcsoló és a relé között lenne mondjuk egy időszakos vezeték szakadás vagy átmeneti ellenállás akkor nem forgatna az indítómotor. Kimértem a vezetéket, minden jó. Kibontottam az egész kábelköteget a motortérből és szakadásmérővel ellenőriztem, miközben minden lehető helyen csavartam, hajlítottam a köteget.
Jó, még mindig nem voltam benne biztos, hogy tényleg enélkül nem tud beindulni a motor (amikor ott van benne a fordulatszám jeladó). Elvágtam ezt a vezetéket és hibátlanul indult a motor... Vakvágány.

Következő a 15-ös pont ellenőrzése a motorvezérlőnél. Mivel a kocsi szépen indult, ez a feszültség hibátlanul mindig ott volt a vezérlőn ha rátettem a gyújtást, és járt a motor. Nézem a kapcsolási rajzot, máshonnan nem tudhatja, hogy gyújtáson vagyok, eljátszok a gondolattal, mi lenne ha ez a jel megszűnne, biztos, hogy menet közben is leállna a kocsi, és mivel nekem ilyet nem csinál kizárom ennek a vezetéknek a hibáját is.

Most, hogy elfogytak az ötleteim megosztom a kocsi adatait, hátha... valaki...:
- Típus/modell: Volvo C70
- Évjárat: 2001
- Motor/teljesítmény: 2.3liter Turbo (239LE)
- Motorkód: B5234T3
- Automata váltós

És persze a motorvezérlő kapcsolási rajzát:

37250.jpg

Varga Zsolt,
autótechnikus
Austin, Texas

Kontakt:
E-mail: vargazsolt005@gmail.com
Facebook: facebook.com/vzs05

 2015.10.17.

A bejegyzés trackback címe:

https://thelonestarstate.blog.hu/api/trackback/id/tr127986059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása